Fargeblanding
Nå skal jeg prøve å forklare forskjellen mellom subtraktiv og additativ fargeblanding.
Det er to fargeblandinger som gir helt forskjellig resultat. Her ser du et bilde av de to fargeblandingene jeg skal blogge om.
Subtraktiv
Til å begynne med skal jeg forklare hva CMYK står for
Cyan
Megenta
Yellow
Key
CMYK er et subtraktiv fargesystem. Subtraktive fargesystemer begynner med hvitt lys. Det hvite lyse blir absorbert av gjenstanden, og gjennstanden trekker da til seg alle fargene fra lyset, men den reflekterer tilbake den fargen som skal vises. Men hvis du tar å blander flere og flere farger sammen vil det komme minder og mindre lys til fargene. Her må du trekke fra (subtrahere) farger for å få en lysere farge.
For eksempel: Si at du har et maleskrin og skal blande farger. Du starter med gul og tar litt blå og rødt i, hva ender du opp med da? Jo en svart-grålig farge som ikke er serlig fin å se på. Da klarer ikke lyset å trenge seg gjennom.
Additativ
RGB står for
Red
Green
Blue
RGB er et additativ fargesystem. Her må du legge til (addere) farger for å få en lysere farge.
Det additive fargesystem er farger som blir vist av lys. De bruker kun de tre primærfargene: rødt, grønn og blåt (RGB). Disse tre fargene vil du finne i alle de andre fargene. Hvis du blander alle tre sammen blir det hvitt.
Additativ fargesystem blir for det meste brukt til TV- eller dataskjerm og farger via en prosjektor.
Du kommer direkte til siden jeg hentet bildene fra, hvis du klikker på et av bildene.
Fargekontraster
Johannes Itten bruker 7 fargekontraster i sin fargelære. Kontrast betyr motsetning, og oppstår når en tydelig kan skille farger fra hverande.
Disse 7 kontrastene skal jeg fortelle litt mer om:
- Kulørkontrast
- Lyshetskontrast
- Kald/varm-kontrast
- Simultankontrast
- Komplementærkontrast
- Metningskontrast
- Kontrast i areal
Kulørkontrast
- Det at vi har farger er en kontrast til ikke
farger (gråtoner). Primær fargene er klarest.
Lyshetskontrast
Kolører kan gjengir fra lyst til mørk. Dette kommer på lyshetsgraden til fargen.
Kald/varm kontrast
Noen farger oppleves som varme, andre oppleves kjøligere Rød er f.eks en varm farge, og blå er en kald farge.
Et varmt bilde
Et kaldt bilde
Simulantkontrast
Når man ser en farge, produserer øyet en komplenmentærfarge, altså den motsatte fargen av den du ser.
Komplementærkontrast
De fargene som er lengst vekke fra hverandre på skalan har størst kontrast.
Metningskontrast
Beskriver hvor ren en farge er.
Kontrast i areal
Hvor mye det er av en farge iforhold til en annen farge, for eksempel 30% orange og 70% blått.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar