onsdag 29. januar 2014

Hvordan forbedre et rykte?

Vi fikk i oppgave å forbedre ryktet til enten russen eller Norwegian og jeg valgte russen. Russen har fått det dorlig ryktet og mye av det mener jeg kommer fra mediene. Jeg har tenkt mye på hva jeg kunne lage for å forbedre ryktet deres, men jeg er nok blitt like påvirket av mediene og kom ikke på så fort noen positive ting som jeg kunne fokusere på. Jeg undersøkte og fikk høre at de hadde en egen russeknute som var for å støtte Kreftforeningen der de skulle samle inn penger til dem. Dette syntes jeg var en kjempe god gjerning oppi alt tullet mange av dem finner på så jeg ønsket å lage en kampanje der jeg viste at de også kunne være snille og tenke på andre. Jeg laget et tankekart der jeg skrev ned alt som jeg kom på når jeg hørte russ og så har jeg laget noen plakater på pcen og så har jeg tegnet noen opp som skisser som dere ser her.  
  


 
Her ser dere de forskjellige skissene som jeg har tegnet på samme ark og da ser dere fremgangen og hvordan jeg har tenkt. Jeg har også tegnet et bussskur som skal vise hvor jeg har tenkt at plakatene skal henge. Jeg startet med å tenke på hva jeg ville ha med på plaketen. En ide var å fokusere på teksten og bruke mye forskjellig typografi som sammen skulle bli noe som en forbinner med russen som for eksempel en person med russelue som jeg har laget her.
 
Så kom jeg på at jeg ønsket heller å bruke illustrasjon som hoved element og da begynte jeg å lage en plakat der jeg brukte børsen som de går rundt å samler penger i med en litt leken stil som kunne se litt hjemmelaget, men jeg syntes at det ble litt rotete men her er også den.
 
Jeg har laget mange forskjellige digitale skisser som jeg har forbedret.
Jeg endte til slutt å kombinere disse to å tegne en illustrasjon som skal vises mest, men typografien som jeg har brukt er nokså stor og tar nokså god plass på plakaten så den er også en god del av den. Jeg hadde egentlig tenkt til å bruke en russelue en russebukse og en børse men etter jeg snakket med Eva fant vi ut at det var bedre å lage den ene russeluen blå siden de bruker jo blå og røde luer og at børsen kanskje så litt kjedelig ut. Har er de tre ferdige plakatene mine.
 
 
 

På et denotativt nivå ser vi en russelue eller en russebukse med fargene rød og blå og hvit. Vi ser også en skrift som er leken og i fargene svart og hvit og rød. Men det er også en skrift type som er i grotesk. Vi ser også en logo som er i samme stilen som resten av plakaten. Det er også med noen linjer som er med på å binde dette sammen. Og på russeluen i tråden eller i en tråd ved siden av russebuksen henger det en qr kode der de kan få mere informasjon om de skanner den. Og så ser de en hvit bakgrunn. På et konnotativt nivå ser vi at rød blå og hvit tilhører jo det norske flagget og i tillegg så er det slik russeklærne ser ut noe som de fleste vet. Den teksttypen som jeg har brukt der jeg har skrevet om russen, Bli med på russeknute og russ.no der har jeg brukt en font som er leken og som du kan forbinde med dem siden den er leken og gøyal. Men når jeg snakker om en mer seriøs sak som for eksempel der jeg har skrevet kreft og støtt Kreftforeningen har jeg brukt en mer seriøs skrift. Siden dette er en viktig sak. Jeg føler også selv om en antikva font er bedre å lese enn en grotsek synes jeg at den passer bedre fordi den er litt sånn dette er viktig å støtte! Logoen nede i hjørnet er russen sin logo men det kan kanskje være en støy kilde siden det er ikke alle som gjerne vet det. Linjene er med på å skape litt spenning i bildet og at det også binder det sammen på en måte, linjene har også en baktanke med at de skal vise at russen går på veier og i gater og samler inn penger. Streken under kreft er med på å understreker at dette er viktig. Den hvite bakrunnen kan være et symbol på renhet og at de er snille. Rød og blå passer god sammen siden de er primærfarger fra ittens fargesirkel og de har den største kontrasten mellom seg noen som heter fargens egenkontrast dette kan skape spenning og liv i plakaten i tillegg er det gjerne det du forbinder russen med. Qr koden er der fordi den inviterer til at du kan være med i illustrasjonen og lete og finne qr koden og skanne den isteden for å bare gå forbi. 

Jeg har valgt å gå for en asymetrisk komposisjon noe som gir litt mere variasjon og spenning. Men det er viktig å finne en balanse når en skal bruke en asymertrisk komposisjon det er mange muligheter. 

Jeg har også denne gangen følgt CRAP reglene. Kontrasten er i fargene hvit og svart. Og rødt og blå mot hverandre. Det er også kontrast i størrelsene til de forskjellige tekstene. 
 
Repetisjon finner vi også i fargene de går igjenn i alle plakatene og binder dem sammen med en rød trå. Du har også disse linjene som går igjen og de trekker deg inn til der du skal se. Jeg har også den samme teksten og plasseringen. Den lille qr koden er også med på alle plaketene. Qur koden henger i en tråd både på russeluen og i busken. 
 
Linjeføringen ser vi i typografien den er på linje hvis vi der overskriften så ser vi at den er på linje vertikalt og horisontalt med et unntak der jeg har skrevet PÅ siden den skal være litt ulydig og ikke helt følge reglene. Det går også en linje fra overskrfiten og ned til der det står MOT KREFT. Helt nederst står også russ.no og STØTT KREFTFORENINGEN! og logoen til russen på samme linje.
 
Grupperingen har jeg gjort i overskriften du ser at det hører sammen siden de står så nærme hverandre. Mot kreft holder også sammen i en gruppering.


Fontene som jeg har brukt heter Mabye mabye not som er den lekne skriften og den groteske Abadi MT Condensed Extra Bold. Den lekne skriften fant jeg på dafont.com men den andre tror jeg lå inne fra før av. Jeg har også brukt en effect som heter drop shadow til å skape litt dybde. Jeg har jobbet med illustrasjonene mine i illustrator og sett det sammen inne i indesign. 

Jeg har valgt å jobbe grafisk siden det er det jeg liker best og jeg viste heller ikke hvordan jeg skulle rått tak i rekvesitter til et eventuelt bilde av russen. Når jeg jobber grafisk har jeg også muligheten til å gjøre det mere kreativt enn jeg føler jeg kunne ha gjort med et bilde. 

Prosessmodellen og Tekstmodellen Det er russen som er senderen, de ønsker å forbedre ryktet sitt og få vekk stempelet som mediene har laget. At de er fulle og fester og tuller og bare gjør ugjerninger og hærværk. Budskapet med plakatene mine er det at de skal vise at russen er snill og ønsker å hjelpe andre. Og at vanlige folk skal se på russen på en annen måte og ikke dømme dem på grunn av det de har hørt i mediene. Denne kan også formidle et buskap til selve russen, siden hvis de ikke er med allerede på å samle inn blir de kanskje minnet på at de også kan gjøre det. Mediumene dette blir sendt gjennom er plakater som skal stå i bussskur og rund i gatene, gjerne på ruten og på kvadrat og vågen. Dette kommer jo også til å stå på internettet på russen sine sider og Facebook siden deres som skal promotere for dem. Russen sin side russ.no står også på plakene. Støyen her kan kanskje være det at de som er på busstoppet eller kjører forbi i bilen er opptatt og skal rekke noe, noe som gjør det litt vanskelig å få med seg alt som er rundt dem og som en ser på plakatene. Og får gjerne derfor ikke med seg hvor de kan få med seg mere informasjon siden den står helt nederst i hjørnet. Mottakerene og målgruppen er vanlige folk som er unge voksne og voksne og russen. Men primærgruppen min er bekymrede foreldre og voksne som er redde for bråk og sekundærmålgruppen er russen. Denne plakaten skal gjerne fange oppmerksomheten til folk med et sjokk at vi ser overskriften og tenker gjerne er det mulig å oppfordre til å Bli med på RUSSEKNUTE!? Dette kan gjerne irritere eller fange oppmerksomheten til noen. De leser gjerne nærmere og ser at det står at det er til inntekt for Kreftforeningen. For vanlige folk vil de gjerne tenke at aha så snillt å ha det som en russeknute og være med å støtte, og få et litt andreledes syn på russen, og for russen kan dette gjerne være en liten oppvekker for folk som ikke er like snille. Personene som ser disse plakatene avkoder gjerne denne plakaten litt forskjellig. I starten er de line intereserte for hva denne russe knuten er og de vil ha folk med på. Og når de leser videre ser de at det er til en god sak. Saken blir da snudd fort til noe positivt. Russeluen og buksen avkoder de med en gang og ser at det har å gjøre med russen.

Det som kan være en støykilde er at de tenker at dette er det noen ungdommer som har hengt opp og at det er bare en russe reklame og ikke noe som skal vise at de er snille, men at folk dermed ikke leser hele plakaten og ser gjerne bare illustrasjonen og leser russeknute. Det kan kanskje ikke nå helt ut til den ene målgruppen siden de kanskje ikke leser mer enn overskriften. Men sekundærmålgruppen min som er russen kan den nå ut til fordi de tiltrekkes nok av at de ser russe luene eller buksen også overskriften.

Jeg har ikke brukt tostegs hypotesen min i produktet mitt. Tostegshypotesen går ut på at for eksempel mediene har et budskap som de skal meddele men istedenfor sende budskapet ut til alle sender de det ut til en målgruppe som videre kan spre budskapet. Men den er brukt til en viss grad siden venner og familie kan videreformidle budskapet mitt om at en skal støtte kreftsaken.

Vi har også hatt forelesning om bonfenbrenner modellen som forteller oss at vi blir påvirket av forskjellige miljøer som for eksempel skolen venner familie og medier. Det finnes flere nivåer. Det innerste nivået er mikronivå som går på at en ser på det som en person blir påvirket av familie og venner osv… Så har vi mesonivået som går på relasjoner mellom nærmiljøet. Eksonivå er formelle og uformelle samfunsinstutisjoner i det lokale miljøet. Og makro nivå går på formelle og uformelle instutisjoner på samfunnsnivå. I mine plakater så ser vi at det kan gjærene være et familiemedlem som for eksempel en mor til en russ som har sett dette og kommer hjem og forteller det til datteren sin og oppfordrer henne til å gjøre det samme som de andre russene. Et eksempel kan være at hvis en kul elev har en iphone vil alle ha en iphon siden de vil være lik den personen og ha de samme tingene som han.

Jeg vil plassere plakatene mine i busskur tenkte jeg fordi ungdommen er gjerne rund i gatene og kanskje så er det ikke alle som har bil heller og som tar buss. Folk kan for eksempel også se det når de kjører forbi et bussskur. Eva kom å viste meg en side der det stod målene til plakatene som er rundt oss. Som for eksempel i bussskurene. Siden heter http://www.jcdecaux.no/media/?page_id=1459 Men jeg brukte ikke målene siden jeg snakket med Eva og hun sa at det blir det samme om jeg lager det i A3 eller bruker de målene de er bare støre og tar plass, men nå vet jeg i allefall om siden. Jeg har tatt med en qr kode som appelerer til ungdomen siden da kan de bruke mobilen en annen ting som også folk husker kan gjerne være en lett internett adresse som er lett å huske derfor er det ikke så veldig mye informasjon siden de husker gjerne bare russ.no og da kan de lese det på den siden der hvis de er interesserte. Selve plakaten er ikke en orginal måte vil jeg si men qr koden kan være en ny måte å aktivisere seeren. Og det kan også være en orginal måte å kanskje starte med å provosere leseren for å få interessen deres.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar