søndag 12. mai 2013

Fri plattform - Prefleksjon punkt 1 og 2a

I de neste fem ukene skal vi jobbe med fri plattform. Fri plattform er en oppgave der vi skal fordype oss i et fagfelt/ plattform som passer best for degselv. Eksempler på det kan være: grafisk, film, foto og lyd. Vi kunne velge mellom å jobbe alene eller i gruppe. 


Fri plattform oppgaven handler om å prensentere og informere om medier og kommunikasjon på vågen videregående skole, for niende og tiende klassinger som eventuelt ønsker å søke. Niende og tiende klassingene kommer til å komme hit til oss på hospitering/ besøk og se de ferdige produktene. 

Vi skal blogge hele prosessen. Alt  fra starten hvor vi prenesterer oppgaven til det ferdige produktet.
Vi skal ha laget alt materiell selv, et eksempel kan være å filme selv. Vi kan ikke bruke ting vi har laget før eller ting fra nettet. 

Det vi først måtte finne ut var hvilken plattform vi skulle velge, jeg velger grafisk. Jeg skal også løse oppgaven induviduelt. 
Et eksempel på hele oppgaven kan være å lage en film om hvordan en foto oppgave skal løses, først ideer og tankekart, så inne i fotostudioet, redigerinen av bildet osv... 

Medie produktet som jeg har tenkt å lage er en brosjyre.
Jeg har  tenkt å lage flere sider med utgangspunkt i en illustrasjon og ulike elementer runt denne illustrasjonen. Illustrasjonen har jeg å tegne er en elev som skal være i sentrum, med masse ting som har forbindelse til medier og kommunikasjon rundt seg. Et eksempel kan være en filmrull, videokamera, fotokamera, blyanter osv... Jeg har tenkt til å bruke flere teknikker slik at elevene ser mangfoldet av det vi lærer, jeg har tenkt å bruke blyanter, akvarell , foto og photoshop og illustrator. De forskjellige elementene skal passe til den teksten illustrasjonen står til. Jeg har tenkt til å snakke om vågen, hvordan det er å gå her, at vi fr opplæring i å bruke utstyr. Jeg har også tenkt til å snakke om de forskjellige mediefagene, mediedesign og medie uttrykk, medieproduksjon og mediekommunikasjon. Det skal også være forskjellige fargekombinasjoner til de tingene jeg skriver om. Et eksempel kan være når jeg snakker om at vi får opplæring om utstyr så tegner jeg et kanera og et videokamera rundt personen og illustrasjonene har fagnene rød og lilla. Eller når jeg snakker om at vi lærer om mediehistorie tegner jeg gjerne en gammel telefon som har fargene grønn og blå... 
Jeg har også tenkt til å blande inn foto. Det jeg skal gjøre er å ta bilde av ulike tekstiler med forskjellig tekstur. Jeg skal så klippe disse bildene slik at de passer inne de forskjellige tingene som jeg har laget, som for eksempel et kamera. 

Målgruppen jeg vil nå er ungdoms skole elever i niende og tiende klasse. Teksten, illustrasjonene, bildene og layouten må være spennende og intresant slik at mottakeren blir mer interessert i faget og skolen. Budskapet jeg sender ut er hva vi lærer på medier og kommunikasjon. Gjennom brosjyren som er mitt medium kan mottakeren får en opplevelser enten ubevist eller bevist. Fargene jeg har tenkt til å bruke skal være "glade" farger, de skal ikke være triste. Disse fargene kan da sende ut et signal som mottakeren ubevist tolker at det er gøy og gå på medier og kommunikasjon på Vågen Videregående skole. Mottakeren leser gjerne også det som står skrevet og teksten skal være skrevet gjennom hvordan jeg som elev opplever hva og hvordan vi lærer ting, teksten vil bli posetivt vinklet siden jeg liker å gå på medier og kommunikasjon.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar