Jeg startet med å lage skisser og et tankekart. Jeg hadde mange ideer som jeg skisset opp og skrev til hva jeg ønsket å vise. Jeg vil si at resultatet ble til slutt litt anderledes enn skissen. Jeg har endret og tatt bort ting men også satt inn nye objekter.
Målgruppen for filmen, plakaten og dvd coveret er for ungdommer fra ungdomsskolen til videregående. Jeg vil si at denne filmen er også for både jenter og gutter. Filmen spiller mye på humor noe som gjør denne filmen til en komedie, men det er også med en konflikt som oppstår mellom protoganisten og antagonisten noe som jeg vil si gjør denne filmen til en dramakomedie. Vi har valgt å bruke lyde effekter og musikk som et virkemiddel og ikke manus, dette er med på å underbygge det morsomme i filmen vår med disse lydene som gjerne gjør situsajonene og konfliktene i filmen enda større.
Jeg vil si at ungdommer er målgruppen fordi det er gjerne noe disse kan oppleve. De går på skolen kan gjerne oppleve en lik situasjon, men de ser det humoristiske i dette siden vi setter alt på spissen selv om det er litt alvor i det.
På plakaten og dvd coveret valgte jeg å gå for en enkel, ren og klassisk stil. Jeg har brukt fargene svart, hvit, grå og rød. Disse fargene går også igjen i skjorten til justin.
Hvis vi ser på Crap reglene som vi lærte om i fjor så har jeg tenkt på dem en del når jeg har laget plakaten og dvd coveret.
Contrast - Det er farge kontrast svart og hvit. Svart og hvit er den sterkeste kontrasten mellom lys og mørke. Det er også kontraster i fontene og størrelsene på tekstene og form. Her kan du se plakaten med fargene.
Repetition - Fargene går igjen som en rød tråd gjennom både plakaten og dvd coveret. Jeg har også brukt flere ganger de samme skrift typene. Det er også samme mellomrom mellom de forskjellige tekst boksene som for eksempel i overskriften. Det er også noen grafiske elementer som går igjen på begge de plakatene og dvd coveret, og størrelsene er også like på noen av tekstene som jeg har på plakaten og dvd coveret. Her har jeg sett inn noen bokser som viser noen av stedene jeg har brukt dette.
Alignment - Tekstene og objektene ligger på linje, for eksempel hvis vi ser på bildet av dvd coveret har jeg sett linjnene opp med en blå strek.
Proximity - Jeg har gruppert sammen det som hører sammen, overskriftene er satt sammen av fire elementer tre tekstbokser og en rød boks disse står tett sammen slik at du forstår at disse hører sammen. Det samme har jeg gjort når jeg har laget den lille boksen på venstre side.
Hvis vi følger aida prinsippet
Rød er en blikk farge som gjør at vi gjerne blir tiltrukket denne og den hvite bakgrunnen som lyser opp hele plakaten og dvd coveret. Alle objektene har jeg laget i illustrator alt fra logoene til meg og Justin jeg har også tatt foto som er redigert i photoshop og så er alt sett sammen i Indesign.
Her er plakaten, dvd coveret og cd platen jeg måtte endre den siden jeg hadde en skrive feil
Personaer
Her skal jeg skrive om tre forskjellige personer som denne filmen kan være for som jeg mener er for målgruppen. Her skal jeg skrive demografisk, psykografisk og teknologisk. Demografisk skiver du kjønn, alder bosted, utdanningsnivå og økonomi. Psykologisk skriver du om holdninger, verdier, motivasjoner og interesser. Teknologisk skiver du om hvilken teknologisk kompetanse her de, og hvilke teknologier ønsker de å bruke?
Personaer
Lisa er en jente på 14 år hun går på ungdomsskolen. Hun bor i Sandnes i en hvit hus på Stangeland. Lisa er for ung til å jobbe men hun får 1000 kr i måneden. Hun er en aktiv jente som går går på håndball to ganger i uken. Hun er også veldig glad i dyr og har selv en hund som heter Lassie. Hun er en ansvarlig person og er i elevrådet på skolen sin som jenter flest er Lisa glad i å shoppe så hun kjøper ofte nye klær til treningen. Hun har en pc men på skolen bruker de mest bøker og skriver for hånd selv.
Rune er en gutt på 17 år han går på resturant og matfag på en videregående skole. Han bor i Stavanger. Han er veldig glad og har interesse for å lage mat hjemme og på skolen, han har en deltidsjobb på Egon i Stavanger der han lager mat annen hver helg og noen ganger når de trenger ekstra folk så kan de ringe til han. På fritiden er han glad i å være sammen med kjæresten sin som han gjerne lager mat til. På skolen jobber de mest på kjøkkenet men han har datakunnskaper som han bruker når de har andre fag som for eksempel norsk hvis de skal skrive en stil.
Liv er en jente på 18 år hun går på medier og kommunikasjon på Vågen videregående skole. Hun bor i Sandnes. Hun er veldig glad i å tegne og male. Hun har deltat på noen utstillinger med bildene sine og har også solgt noen. Hun får også penger av foreldrene sine hun får 1400 kr i måneden som skal rekke til mat på skolen. Liv er også politisk engesjert og er med i unge høyre. Hun har gode datakunnskaper og har lært mye når hun går på medier og kommunikasjon.
Prosessmodellen og Tekstmodellen
Det er jeg som er sender, jeg ønsker å formidle budskapet mitt om at dette er en kjekk og humoristisk og leken film som jeg ønsker å vise at filmen handler om elever som går på en skole med en rebell, noe som du kan se i overskriften og illustrasjonene, dette mener jeg er innkodingen, avkodingen kan gjerne være litt vanskelig siden det kan gjerne virke som at det er rebellen som er antagonisten men det er jo egentlig nerden som er antoganisten, dette kan gjerne kan virke litt rart siden det pleier å være nerden som er utsatt for mobbing, rødfargen er også med på å påvirke ubevist den utstråler viljen til rebellen og kampen mellom de, støyen i plakaten eller dvd coveret kan være alle de forskjellige logoene men i den de hører jo med, mottakeren en målgruppen min ungdommer.
En film plakat skal få frem filmen på en best mulig måte. Det er mange forskjellige plakater det kommer ann på filmene, er det en komedie eller drama osv… Jeg synes at de fleste plakater har noen fotografier eller illustrasjoner som er hoved blikk fanget. Plakatene følger crap reglene og han fine komposisjoner. En plakat bruker vanligvis som regel to til tre forskjellige skrift typer eller fonter som vi sier. Skriften kan ha mye å si for plakaten den kan få frem stemningen sammen med farger og bilder. De har også med en tittel, navn på skuespillerene og de som har vært med å produsere filmene.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar